NOWOŚCI

Psychoterapia sensomotoryczna

Autor: Janina Fisher, Ogden Pat

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data premiery: 2023-05-31
Liczba stron: 592
Numer ISBN: 978-83-233-5216-7
 

Historia zapisana w ciele może przekazać znacznie więcej niż słowa. Trafne odczytanie gestów, postawy, mimiki i spojrzenia pozwala ujawnić trudne doświadczenia i przeżywane emocje. Pat Ogden i Janina Fisher wskazują, jak właściwie interpretować narrację somatyczną i wykorzystywać ją w terapii traumy i zaburzeń przywiązania.

Psychoterapia sensomotoryczna to podręcznik prezentujący zasady nowatorskiej metody łączącej tradycyjną psychoterapię z praktykami somatycznymi. Autorki wyjaśniają, w jaki sposób odczytywać komunikaty niewerbalne i rozumieć reakcje somatyczne na traumatyzujące wydarzenia. Uczą, jak aktywizować ciało, zmieniać schematy ruchu i kształtować nawyki, by poprawić jakość życia.

Książka została napisana z myślą o pacjentach i psychoterapeutach, by wspólnie mogli dostosować zawarty w niej materiał do indywidualnych potrzeb i pogłębić relację terapeutyczną. Każdy rozdział zawiera przewodnik, który pomoże terapeutom wykorzystać techniki sensomotoryczne w praktyce klinicznej, oraz arkusze ćwiczeń dla pacjentów. Nowe podejście opracowane przez Pat Ogden i Janinę Fisher wesprze terapeutów traumy i zaburzeń przywiązania. Zainteresuje też osoby zajmujące się psychologią somatyczną i komunikacją niewerbalną.

„Psychoterapia sensomotoryczna jest przełomową książką stanowiącą pomost między tradycyjną psychoterapią a terapiami zorientowanymi na ciało. Wyposaża czytelnika, zarówno klinicystę, jak i klienta, w narzędzia niezbędne do powiązania intuicji ciała i słów osobistej narracji.”
Stephen Porges, PhD, profesor University of North Carolina, twórca teorii poliwagalnej.

 

 

Rozpoznawanie, nazywanie i regulowanie emocji przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Autor: Barbara Gawda, Natalia Jach-Salamon

Wydawnictwo: UMCS
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 104
Numer ISBN: 978-83-227-9692-4

 

„Przygotowaną książkę uznaję za wartościową, ponieważ porusza temat niezwykle zaniedbany […]. Uzupełnia [ona dotychczasową] wiedzę na temat funkcjonowania afektywnego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w zakresie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych emocji podstawowych. Ponadto dostarcza charakterystyki procesu regulowania emocji poprzez szczegółowy opis strategii radzenia sobie z uniwersalnymi emocjami o walencji negatywnej,
tj.: złością, strachem i smutkiem. O wartości recenzowanej pozycji świadczą także dwa współzależne porządki, które można w niej odnaleźć. Podążając za jednym […] można odkryć, jak ‒ wraz z wiekiem ‒ zmienia się zdolność do rozpoznawania, nazywania i regulowania emocji. Zgodnie z drugim można zobaczyć, która z emocji podstawowych posiada najbardziej adekwatną i  rozbudowaną dziecięcą wiedzę o emocjach, wyłaniającą się sukcesywnie wraz z rozwojem dziecka. Oba aspekty mogą  stać się ważną przesłanką do tworzenia opartych na wiedzy (a nie tylko intuicji) programów edukacyjnych czy korekcyjnych w obszarze dziecięcych emocji.”

Fragment recenzji prof. UAM dr hab. Aleksandry Jasielskiej

 

 

 

Zasoby osobiste i społeczne a dobrostan psychiczny wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych

Autor: Anna Dąbrowska

Wydawnictwo: Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 354
Numer ISBN: 978-83-233-5150-4

 

W książce podjęto problematykę zasobów osobistych i społecznych wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych i ustalenia ich związku z dobro-stanem psychicznym. Autorka omawia znaczenie zasobów psychospołecznych w życiu człowieka oraz przybliża ich resocjalizacyjny potencjał. Wskazuje także na sytuacji, w której wtórna socjalizacja osób dorastających odbywa się w separacji od zewnętrznych, naturalnych środowisk życia. Odwołując się do literatury przedmiotu, ukazuje niekorzystny wpływ izolacji instytucjonalnej na zdrowie psychiczne adolescentów. Na tej podstawie i z uwzględnieniem wyników badań własnych przedstawia nowe rozwiązania w pracy z młodzieżą przebywającą w placówkach resocjalizacyjnych. Proponuje kierunki zmian koncentrujące się na rozwoju dobrostanu psychicznego oraz rekomenduje adekwatne programy, które z powodzeniem stosowane są w wielu krajach świata.

Publikacja skierowana jest zarówno do teoretyków, jak i praktyków. Będzie szczególnie przydatna dla studentów kierunków pedagogicznych i pracy socjalnej, pedagogów szkolnych, kuratorów sądowych oraz kadry pedagogicznej instytucji wychowawczych i resocjalizacyjnych.

„Autorka, sięgając zwłaszcza do podstaw współczesnej psychologii pozytywnej oraz do pedagogiki resocjalizacyjnej – w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym – skonstruowała projekt badawczy koncentrujący się na poszukiwaniu u wykolejających się wychowanków nie deficytów socjalizacyjnych, a tkwiących w nich zasobów psychospołecznych stanowiących punkt wyjścia podejmowanych odpowiednich działań opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Dzięki takiemu właśnie ujęciu praca ta jest swoistym novum wśród licznych dzisiaj opracowań powstających w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej”.

Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Ambrozika